Ik schilder met olieverf op paneel. De panelen worden eerst zorgvuldig geprepareerd met witte primer. Na het paneel een aantal lagen bewerkt te hebben met gesso en gladschuren, is het resultaat een zijdezacht oppervlak en het klaar voor de eerste opzet.


Met dunne potloodlijnen wordt de compositie schetsmatig opgezet. Dunne potloodlijnen zijn belangrijk omdat sterk aangezette potloodlijnen je eindeloos door de verflagen heen blijft zien en het veel tijd en verf kost om het onzichtbaar te maken.


De eerste opzet gaat met sterk verdunde verf om de lichte en donkere vlakken te bepalen. Na een droogtijd van enkele dagen krijgt het een tweede laag waarvan de verf wat sterker is aangezet en het schilderwerk wordt preciezer. Ik schilder zoveel mogelijk nat in nat om mooie verlopen en schaduwpartijen te krijgen Dit proces herhaalt zich laagje na laagje en de invulling wordt steeds fijner en de kleuren intenser. Na gelang het onderwerp kost het tussen de vijf en 7 lagen voordat het klaar is. En dan ben je al snel een maand verder.


Meestal hang ik het schilderij alvast op voordat het bijna af is. Handig voor het drogen én om het goed te kunnen beschouwen, waar nodig is corrigeren en de puntjes op de ï te zetten. De laatste fase is glaceren en later eventueel fixeren met matte vernis. Vernissen doe je pas als de verf goed doorgehard is, maar dan praat je al snel over een jaar later, als het niet langer is.


















Thema’s

De onderwerpen die ik kies zijn vaak eenvoudig en herkenbaar. Ik probeer niet alle schildertechnieken in een schilderij te proppen, maar mij meer te concentreren op één of twee objecten in al zijn schoonheid. Bijvoorbeeld het schilderen van een kommetje. Daar is, voordat ik het als onderwerp kies, al eindeloos over nagedacht door een (industrieel) ontwerper om tot deze prachtige vorm te komen. Een eenvoudig vrucht, daar is evolutionair gezien, miljoenen jaren overheen gegaan om zich te ontwikkelen tot deze basale schoonheid.. Dit soort onderwerpen probeer ik onder de aandacht te brengen in mijn voorstellingen. De achter- en ondergronden houd ik dan ook bewust (bijna grafisch) strak, eenvoudig en letterlijk op de achtergrond. De achter- en ondergrondkleuren zijn bescheiden t.o.v. het onderwerp, maar wel in harmonie zodat het één geheel vormt en het onderwerp als het ware naar voren duwt. Zo kijk je niet naar mijn schilderij, maar naar een mooi kommetje die je bijna van het schilderij kan afplukken.

homeSTILLEVENS.htmlSTILLEVENS.htmlshapeimage_1_link_0